سینماسینما، عباس اقلامی:
سعید ابراهیمی فر، نویسنده و کارگردان فیلم «مواجهه»، با برداشتی آزاد از داستان کوتاه «مواجهه» نوشته خورخه لوییس بورخس، نویسنده و شاعر آرژانتینی، که درونمایه ای فلسفی دارد و پیرامون این ایده اوست که اشیا مانند انسان ها جان دارند و حتی بیشتر از مردم دوام می آورند، شیوه نامتعارفی در داستان گویی پیش گرفته که با ریزه کاری های بسیار و پرداخت به جزئیات، هر صحنه و هر اتفاق را زمینه یا پیامد اتفاق دیگر در جایی از فیلم قرار می دهد تا تماشاگر ساده از کنار اتفاق های فیلم نگذرد.
«مواجهه» فیلمی ا ست با داستانی نشانه گذاری شده. از ماشین احمدرضا که استارت نمی خورد روزی که به استقبال نیما پسرعمویش که از آمریکا بعد از ۱۴ سال بازگشته؛ به نشانِ وقوع حادثه ای در بعد، تا بار انار وانتی که کنار جاده واژگون شده؛ به نشانِ وقوع تصادفی مرگبار که ۱۴ سال پیش رخ داده و پدر یونس در آن کشته شده. از گلدانی که می افتد و می شکند تا خبر از فروریختن بنای رابطه ای که بین نیما و رعنا در ۱۴ سال قبل شکل گرفته بود بدهد، تا پدری که نابینا شده؛ نشان از چشم انتظاری دخترش در طول سال ها.
فیلم روایت سفر اشیا و آدم هاست در طول زمان. آن که برای فرار از پذیرش مسئولیت خطای خود سفر می رود و از مواجهه فرار می کند (نیما) تا آن که به انتظار می نشیند در گذرِ روزگار، انتقام خود را بعدِ سال ها در مواجهه ای بگیرد (یونس). سفر خنجر هایی که حامل خاطرات و راوی وقایع هستند از دلِ دهلیزهای تاریک و روشن تاریخ تا رسیدن روز موعود که از کمدها بیرون بیایند، رسالت خود را به انجام برسانند و تاریخ را آنگونه که بوده، تعریف کنند.
در روایت از گذشته، فیلم به شیوه بورخس اشیا را به عنوان شاهد عینی در خلال روایت هایش زنده می نمایاند برای جلوگیری از تحریف تاریخ توسط جماعتی که اگر رهایشان کنی، تاریخ بشریت را هم عوض می کنند.
فیلم که جاهایی شیوه بازگشت به گذشته را در داستانگویی به کار می بَرَد، در بخش پایانی با ورود مینا، لایه ای دیگر به روایت خود از گذشته تا حال اضافه می کند تا قطعاتِ پازلِ سیرِ در گذشته و حال، و رفت و آمد بین رویا و واقعیت را تکمیل کند. مینا که در طول پرواز به کرمان خواب بوده و همه آنچه تماشاگر تا این لحظه دیده رویای او بوده، در بیداری به محض دیدن دخترعمویش که به استقبال او آمده، با نشانه هایی رو به رو می شود که برای او هشدارِ نزدیک شدنش به یک مواجهه برآمده از دل گذشته دارد.
از گذشته تا حال، آدم ها و نام ها تغییر کرده اند، زمان دیگر آنی نیست که در گذشته (در رویای مینا) بود، اما اتفاق ها همه همان اند. آنچه در زندگی پایانی ندارد، خودِ مواجهه است. و آنچه از آن گریزی نیست، مواجهه ناگزیر با آدم ها و اتفاق هایی ا ست که روزی گمان می کردیم تمام شده اند.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- قصه خواب های گذرا/ نگاهی به فیلم«مواجهه»
- مواجهه های ناگزیر اشیا و آدم ها/ نگاهی به فیلم «مواجهه»
- خشم و هیاهو برای بورخس/ نگاهی به فیلم «مواجهه»
- گفت وگو با سعید ابراهیمی فر/ «مواجهه» داستان دو دشنه است!
- سفر اشیا در گردونه زمان!/ نگاهی به فیلم «مواجهه» ساخته سعید ابراهیمی فر
- “مواجهه” بعد از ۱۴ سال اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش